„Chceme posúvať hranice možností, preto sme prišli s iObchodníkom,“ v rozhovore pre Seyfor náš CEO Kamil Kušnirák
SmartBase možno preložiť ako šikovný základ. Keď som si však pozrela váš web, nemala som pocit, že robíte iba základ. Skôr vás vnímam ako technologických vizionárov, ktorí chcú prinášať niečo nové. Priemernosť akoby vás ani nebavila. Takže kto a čo je SmartBase?
Popravde ste veľmi blízko. SmartBase je myslené ako šikovná základňa. Chceme, aby u nás všetko stálo na pevných základoch, ktorým vždy dávame pridanú – smart hodnotu. Má to však aj ďalší rozmer. Ten je dôležitý pre našich zákazníkov. Chceme, aby vedeli, že na šikovnú základňu sa môžu vždy spoľahnúť, pretože vedia, že je silná a stabilná.
So Seyfor spolupracujete na module iObchodník. Kedy sa táto spolupráca začala a čo bolo impulzom k jej vzniku?
Vyhľadávanie synergií s ďalšími spoločnosťami je nám blízke. Vnímame to ako benefit pre koncového používateľa. Spolupráca so Seyfor vznikla vďaka tomu, že ľudia u vás rozmýšľajú rovnako ako my. Na jednej strane bol náš tím, ktorý sa stretával so zákazníkmi, ktorí nás oslovovali s požiadavkou na vytvorenie nadstavby ERP do on-line prostredia na mieru. Keďže tieto požiadavky sa opakovali, začali sme rozmýšľať, ako dostať najbežnejšie scenáre k zákazníkom bez toho, aby museli absolvovať tortúru vývoja na mieru. Na druhej strane boli ľudia zo Seyfor, ktorých si vážim hlavne pre ich otvorenosť novým nápadom. Napriek tomu, že pochádzame na prvý pohľad z rôznych svetov, podarilo sa nám nájsť spoločnú reč. Tak vznikol iObchodnik.
iObchodníka vnímam ako zaujímavý projekt. Čo má priniesť používateľom Money ERP?
Práve prepojenie večných rivalov, off-line sveta plného uzavretých inštalovaných desktopových aplikácií a rýchleho on-line sveta webov, umožnilo vznik iObchodníka. Je to dôkaz toho, že aj rôzne svety dokážu vytvoriť perfektne fungujúcu synergiu. Zákazník tak benefituje z úspory nákladov na náročný a drahý proces vývoja na mieru a tiež z rýchlosti a mobility, ktorú mu webové riešenie prináša. Obchodníci vybavení iObchodníkom získajú moderného pomocníka, ktorý im pomôže obhospodáriť väčší počet zákazníkov.
Ako dlho ste iObchodníka vyvíjali a kde ste čerpali inšpiráciu pri jeho modelovaní?
Od prvého stretnutia k spusteniu testovacej verzie iObchodnika uplynulo asi 1,5 roka. Tu je vidieť, akým dlhým procesom musí prejsť každý zákazník, ktorý sa vyberie cestou vývoja vlastného riešenia. O finančnej záťaži ani nehovorím.
Ďalšou výhodou tohto riešenia je, že ide o spoluprácu dvoch firiem – Seyfor a SmartBase. Máme tak k dispozícii bohaté skúsenosti nielen ľudí so znalosťou danej problematiky, ale aj tých, ktorí sa stretávajú s koncovým používateľom a poznajú jeho potreby.
Pridanou hodnotou sú skúsenosti z prostredia tvorby produktov pre obchodné firmy. Ak to skombinujete so silným základom v moderných technológiách, úspech sa dostaví. iObchodník sa práve vďaka tomu vyznačuje kvalitnou prehľadnosťou, elastickým vyhľadávaním, rýchlosťou a mobilitou.
Čo bolo najväčšou výzvou pri jeho vývoji?
Uspokojiť koncového zákazníka, pretože v tomto prípade sú jeho potreby späté so svetom ERP systémov. Hovoríme tu o možnosti kvalitného vyhľadávania, filtrovania, evidencie veľkého množstva dát, vysokej dostupnosti a celkovej prehľadnosti. Dosiahnuť to bolo skutočnou výzvou.
Myslíte si, že budúcnosť e-commercu je práve v takýchto riešeniach?
Jednoznačne. Rýchly svet, v akom žijeme, si vyžaduje nástroje, ktoré nám umožnia držať s ním krok. Predpokladám, že sa procesy zdigitalizujú natoľko, že skoro celý vzťah s koncovým zákazníkom sa presunie do on-line sveta. Práve riešenia ako iObchodník sa stanú akýmsi interaktívnym miestom stretávania sa. On-line miestom, kde sa bude diskutovať rýchlo, jasne a k veci. Miestom, kde obe strany potvrdia obchod a namiesto potrasenia si rúk im príde e-mail alebo notifikácia so zápisom z rozhovoru a automaticky vytvorenou objednávkou. Znie to ako sci-fi? Možno trochu áno, ale je to príprava na budúcnosť. Ak si pripravíme dobré základy teraz, v budúcnosti budeme vedieť zákazníkom prinášať riešenia, o ktorých teraz možno ešte ani nesnívajú.
Aké sú súčasné trendy v e-commerce? Čo Vás v tejto oblasti inšpiruje?
Sledujeme zahraničné trendy, ale počúvame aj lokálny trh slovenských podnikateľov. Pri rozhodovaní sa opierame o fakty a čísla, čo nám veľmi pomáha pri hľadaní ekonomického potenciálu. Medzi najnovšie trendy by som zaradil B2B zóny a vzdelávanie. Spoločnosti sa prestali spoliehať na to, že sú na trhu 20 či 30 rokov. Hlavne vo svete on-linu sa začali viac zaujímať o potreby zákazníkov. Zrazu chcú vedieť, ako je vnímaná ich značka. Kladú si otázku, či je ich web dosť moderný, dynamický. Premýšľajú nad tým, ako kvalitne vzdelávať zamestnancov. Jednoducho povedané, rozmýšľajú nad tým, či sú v on-line tak dobrí, ako v off-line. Vzniká tak dopyt po segmente aplikácií, ktoré podporujú tieto požiadavky a to B2B zóny, e-shopy, či vzdelávacie aplikácie. Samozrejme ideálne je, ak je to všetko automatizované a navzájom prepojené.
Prepojenie ERP systémov s e-shopom. Prečo je to pre podnikateľov tak veľmi dôležité?
Spoločnosti za roky svojej existencie dospeli k bodu, kedy majú na všetky aktivity systém. S príchodom on-linu a digitalizácie sa však situácia zmenila. Aktuálne systémy už nestačia zabezpečovať všetky požiadavky koncového zákazníka, ako aj on-line aktivity firmy samotnej. Výmena týchto systémov v snahe dosiahnuť „nirvánu“ vo forme jednoduchosti systému je iba fikciou, ktorá môže byť nebezpečná.
Vznikla potreba vytvárať nové doplnkové systémy, ale bez nutnosti meniť dlhoročné zabehnuté procesy. Ako vhodný spôsob sa ukázali prepojenia a vzájomná komunikácia jednotlivých systémov s cieľom vybaviť celkovú požiadavku. Každý systém sa tak podieľa na svojej časti procesu a spoločne vytvárajú funkčný celok.
Benefitom týchto riešení je samostatnosť a špecializácia jednotlivých celkov. Každý zo systémov tak môže byť nezávisle od iného rozširovaný v čase podľa potreby a špecializuje sa na svoju časť práce. Výmena celého systému je časovo a finančne náročný proces, ktorý v sebe nesie nemalé riziká vo forme znefunkčnenia bežných aktivít, ako fakturácia, expedícia či výroba. Takéto obmedzenie, hoc aj na krátko, môže byť pre firmu likvidačné.
Medzisystémové integrácie sú tak bezpečným prvkom, ako možno postupne v čase dopĺňať a rozširovať svoje systémové portfólio a reagovať na požiadavky trhu. A to bez väčšieho rizika či enormného dopadu na financie.
Náš magazín sa nesie v téme spájania sa. Preto mi nedá nespýtať sa, čo Vám prinieslo spojenie so Seyfor?
Okrem toho, že sme v Seyfor spoznali skvelých ľudí, s ktorými si ľudsky a pracovne rozumieme, nám to vytvorilo priestor na zber spätnej väzby na naše produkty a služby. Spoločne sme sa tak dostali do roviny, keď sú požiadavky a priania zákazníkov nielen vypočuté, ale aj zapracované a sprístupnené v rozmedzí pár dní či týždňov. Tým sa perfektne uzatvára celý kolobeh a koncovému zákazníkovi to prináša nesporné výhody.
Ďakujeme za rozhovor
S Kamilom Kušnirákom sa rozprávala Viktória Pavlová z Money ERP spoločnosti Seyfor.