Ako môže JavaScript poškodiť vaše SEO
Ak hľadám pomocou vyhľadávača web určitej firmy, no mám problém s nájdením stránok vo výsledkoch vyhľadávača, ktoré sú jednoducho dostupné na stránke, je jednou z prvých otázok, ktoré si kladiem to, či bola táto stránka alebo jej elementy navrhnuté v JavaScripte. JavaScript môže byť výkonným nástrojom na vytváranie dynamického obsahu, ale jeho používanie má aj určité nevýhody.
Prečo JavaScript?
Žijeme v čase, kedy zamestnanci, zákazníci a akcionári chcú vidieť dynamický obsah. Webové stránky založené na množstve textu už jednoducho nefungujú a statický obsah nikoho nezaujme. Potreba vytvárať weby bohaté na video obsah zvýšila popularitu a používanie JavaScriptu. Mnohé firmy tak začali v praxi viac využívať JavaScript na vytváranie stránok s videom a HTML pre statický obsah.
Má to však jeden háčik. Google Crawler môže mať ťažkosti s vyhľadávaním a porozumením obsahu na webe, naprogramovanom výlučne v JavaScripte.
Z pohľadu SEO so sebou JavaScript prináša dva špecifické problémy:
- Crawlovateľnosť: JavaScript môže limitovať obsah, ktorý prehliadač Google crawler dokáže nájsť. Ak totiž prehliadač Google crawler nemôže nájsť váš obsah, nemôže ho ani indexovať.
- Získateľnosť/dosiahnuteľnosť: Webový prehliadač načíta vašu stránku, ale nevie zistiť, čo všetko sa vzťahuje pod jej obsah. Ak Google crawler nedokáže zistiť, aký je váš obsah, nemôže ho zaradiť medzi relevantné kľúčové slová.
Problém s prehľadávaním alebo dohľadateľnosťou by mohol spôsobiť, že sa vaša stránka vôbec nezobrazí vo výsledkoch na Google, Seznam alebo v inom vyhľadávači, čo má za následok pokles v návštevnosti webu. Tento problém sa môže vyskytnúť aj vtedy, keď migrujete webovú stránku z HTML na JavaScript.
JavaScript paradox
Autor Tomek Rudzki v článku pre Moz „How to Diagnose and Solve JavaScript SEO Issues in 6 Steps“ popisuje problémy súvisiace s migráciou pod pojmom „JavaScript paradox“:
- Veľké značky majú tendenciu skočiť na hype okolo JavaScriptu, pretože veria, že práve JavaScriptové frameworky vytvárajú výborný používateľský zážitok (UX).
- Realita odhaľuje, že JavaScriptové frameworky sú v skutočnosti príliš komplexné.
Čo by ste mali urobiť?
Čo by ste mali urobiť, ak strácate návštevnosť z dôvodu stránky navrhnutej v JavaScripte? Riešenia môžu byť komplikované, no existuje ich niekoľko:
- Tie zahŕňajú zlyhania Google pri vyhľadávaní skrytého obsahu v kartách/taboch alebo nevedomky zablokované súbory JavaScript. Tomek Rudzki a Rachel Costello vás v článkoch How to Diagnose and Solve JavaScript SEO Issues in 6 Steps a Demystifying JavaScript: Tips & Tools for Testing Rendering prevedú jednotlivými užitočnými krokmi pre identifikáciu týchto problémov.
- Požiadajte svojich vývojárov, aby upravili framework vášho webu tak, aby JavaScript fungoval v spojení s HTML. Vyhľadávače tak budú môcť váš web bez problémov prehľadávať, porozumieť mu a indexovať ho.
- Ak vašej webstránke nepomôže ani úprava frameworku, možno budete musieť vytvoriť nové stránky. Toto riešenie je však finančne nákladnejšie a aj časovo náročnejšie.
Najspoľahlivejšie je podniknúť všetky kroky, aby sa predišlo problémom už na začiatku. Ako to urobiť? Zapojte svoj tím odborníkov na SEO do samotného vývoja webu. Dobrý SEO odborník upozorní na potenciálne problémy a nájde alternatívy skôr, ako bude váš web naprogramovaný.
Google vylepšuje svoju schopnosť porozumieť JavaScriptu.
Google v súčasnosti dokáže indexovať JavaScript, no stále má problémy s crawlovaním informácií. Vo výsledkoch vyhľadávania sa preto môžu zobraziť niektoré stránky s vysokým obsahom JavaScriptu, ale Google má stále problém s porozumením ich obsahu, čo sa odzrkadľuje aj na výsledných pozíciách.
Máme za to, že teraz sa len začíname dostávať pod povrch JavaScriptu a SEO, no vďaka snahe Google o vylepšenie porozumenia JavaScriptu, sa bude toto prostredie dozaista meniť.